علت چسبیدن برنج به پلوپز
نوشته شده توسط : ادمین

چسبیدن برنج در پلوپز یکی از مشکلاتی است که ممکن است برخی از خانم های خانه دار با آن دست و پنجه نرم کنند. طبیعتاً هرکسی که برنج را در پلوپز می پزد دوست دارد برنج را به صورت کیک و سالم بیرون بیاورد و اگر برنج به کف پلوپز بچسبد و قسمتی از آن باقی بماند، قطعا منظره خوشایندی ایجاد نمی کند. . اما چه عواملی باعث چسبیدن برنج در پلوپز می شود و چگونه می توان از این موضوع جلوگیری کرد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، این مقاله را دنبال کنید.

دلیل چسبیدن برنج در پلوپز چیست؟

دلایل مختلفی برای چسبیدن برنج به پلوپز وجود دارد. این دلایل اصلی عبارتند از:

عدم استفاده از روغن: برخی افراد برای سالم تر و مغذی تر شدن برنج، به خصوص برنج ایرانی، روغن را در پلوپز اضافه نمی کنند. در واقع به پلوپز کمی آب اضافه می کنند و برنج را نرم می کنند. اما غافل از اینکه روغن نریختن یکی از دلایل چسبیدن برنج به پلوپز است. وقتی برنج را در پلوپز می پزید و به آن روغن یا کره اضافه نمی کنید، ممکن است برنج سالم تری پخته باشید، اما دانه های برنج شما به دلیل روغن نبودن و چسبناک بودن به بدنه پلوپز می چسبد. برنج شما ممکن است از پلوپز در قالب بیرون نیاید. اگر دوست دارید برنج نرم و کم چرب داشته باشید، نگران نباشید. به طور کلی مشخصه پلوپزها این است که معمولاً برنج داخل آن کمی نرم می شود. برای جلوگیری از چسبیدن برنج به پلوپز کافی است داخل آن مقدار کمی روغن یا کره بریزید و به این ترتیب از خراب شدن شکل برنج هنگام بیرون آوردن از قابلمه پلوپز جلوگیری کنید.

عدم مراقبت صحیح از پلوپز: یکی دیگر از دلایل چسبیدن برنج به پلوپز، عدم مراقبت صحیح شما از پلوپز است. آیا می خواهید بدانید عدم مراقبت مناسب به چه معناست و عدم مراقبت شما چگونه می تواند باعث چسبیدن دانه های برنج به پلوپز شود؟ پاسخ واضح است، اگر هنگام تخلیه برنج از پلوپز یا هنگام هم زدن برنج از کاردک یا قاشق نامناسب مانند قاشق های فلزی استفاده کنید، در مدت کوتاهی کف پلوپز شما خراشیده شده و خاصیت تفلون خود را از دست می دهد. . و این باعث می شود که برنج به پلوپز بچسبد. پس اگر می خواهید برنج را در پلوپز بپزید تا دانه های برنج به ته یا دیواره قابلمه نچسبد و به راحتی جدا شود و می خواهید برنج خوش فرمی داشته باشید از پلوپز به خوبی مراقبت کنید. . برای هم زدن برنج یا آبکش کردن برنج از وسایل تیز یا فلزی استفاده نکنید. هنگام شستن پلوپز از یک اسفنج نرم استفاده کنید تا خط و خش روی آن نباشد و بتوانید برای مدت طولانی از پلوپز استفاده کنید.

مطالعه کنید: طرز تهیه قورمه سبزی در پلوپز

استهلاک پلوپز: یکی از دلایل چسبیدن برنج به پلوپز می تواند مربوط به استهلاک پلوپز باشد. یعنی در اصطلاح رایج پلوپز عمر خود را به پایان رسانده است. به هر حال هر دستگاهی عمری دارد و نمی توان انتظار داشت که برای همیشه مثل روزهای اول خوب کار کند. در اثر گذشت زمان و استفاده مداوم از پلوپز، لایه نچسب آن کم کم از بین می رود و پلوپز کارایی اولیه خود را از دست می دهد و همین امر باعث چسبیدن برنج در پلوپز می شود. بنابراین اگر احساس کردید دانه های برنج به دلیل فرسودگی به پلوپز چسبیده است، باید پلوپز را عوض کنید یا در صورت امکان نسبت به تعمیرات پلوپز اقدام کنید.

زمان زیاد و دمای غیر عادی: همانطور که می دانید پلوپزها دارای برنامه پخت و کلید تنظیم دما هستند. زمان و دمای لازم برای پخت برنج با قابلمه معمولی روی صفحه پلوپز و داخل دفترچه راهنما مشخص شده است. اگر برنامه و دما را به خوبی رعایت نکنید، احتمال چسبیدن برنج به پلوپز وجود دارد. پس اگر قصد دارید برنج را داخل پلوپز بپزید، حتما به دفترچه راهنما و دستورالعمل روی صفحه کلید پلوپز توجه کنید.

کیفیت پلوپز خوب نیست: بله، کیفیت پلوپز خوب نیست. می تواند دلیل دیگری برای چسبیدن دانه های برنج به هم باشد. ممکن است داخل برنج روغن ریخته باشید، از قابلمه پلوپز به خوبی مراقبت کنید و زمان زیادی از خرید پلوپز نگذشته باشد، اما هنوز برنج به ته پلوپز بچسبد. در این صورت به احتمال زیاد مواد پلوپزی که دارید خوب نیست و از مواد با کیفیتی در ساخت دیگ استفاده نشده است و این باعث می شود که دانه های برنج به ته دیگ بچسبد و برای شما مشکل ایجاد کند. خالی کردن .

اگر دوست دارید داخل پلوپز ته دیگ غیر برنجی داشته باشید، می توانید پس از آب برنج آن را در ظرف دیگری خالی کنید و ته دیگ مورد علاقه خود مانند سیب زمینی، ماست و کنجد، تخم مرغ و ماست و ... را به آن اضافه کنید. کف پلوپز را بریزید و برنج را دوباره داخل آن بریزید. مطمئن باشید اگر هیچ یک از مشکلات ذکر شده در بالا وجود نداشته باشد، برنج شما به راحتی از پلوپز جدا می شود و در پخت برنج مشکلی ایجاد نمی شود و برنجی خوش فرم و شیک با ته چینی خوشمزه خواهید داشت.

نتیجه

با توجه به آنچه گفته شد چسبیدن برنج در پلوپز دلایل مختلفی دارد. اگر هنگام پخت برنج در پلوپز روغن اضافه نکنید، به احتمال 99 درصد برنج به کف پلوپز می چسبد. همچنین اگر مدام از قاشق های فلزی برای هم زدن پلوپز استفاده کنید، ته دیگ خراش می گیرد و به طور طبیعی برنج به آن می چسبد. استهلاک و عمر طولانی پلوپز نیز می تواند یکی دیگر از دلایل چسبیدن برنج به پلوپز باشد. و در نهایت عدم توجه به دما و برنامه پخت برنج در پلوپز و همچنین بی کیفیتی پلوپز می تواند شما را دچار مشکل کند. پس هنگام پخت برنج در پلوپز به تمام این نکات توجه کنید تا بتوانید یک برنج خوب و عالی را در پلوپز بپزید.





:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: